Aktuellt
Anmälan till årets tävling öppen !
Alla som har varit med i bokproduktionsteamet kan anmäla böcker till tävlingen. För att din bok ska kunna vara med och tävla måste den vara tryckt mellan 1 januari 2024 och 31 december 2024. Deadline 31 januari 2025. Anmäl här!
Aktuella utställningar
Böckerna visas från den 6 december på Göteborgs stadsbibliotek. Nästa stopp efter nyår Konstbiblioteket/Nationalmuseum, på Skeppsholmen i Stockholm, från februari. Därefter åker de vidare till Malmö Form/Design Center, där böckerna visas från den 31 januari till den 16 mars.
Vill du köpa årets katalog?
Skicka din beställning till info@svenskbokkonst.se. Mer info.
Årets 25 vinnarböcker
Läs mer om årets utvalda böcker.
Svensk Bokkonst 2023 – skruvat, stansat och schweiziskt
Tävlingen Svensk Bokkonst prisar föregående års bokproduktion och är en designtävling, men där hela produktionens processer tas med i bedömningen. Det kom in 250 böcker till årets tävling. Från år till år är karaktären på de inlämnade böckerna förvånansvärt likartade. Flera element är återkommande. Det som funkar och är väl beprövat, det funkar helt enkelt. Men här finns också det egensinniga, samt experimenterande med nya tekniker och format. Juryns uppdrag är också att både premiera den goda vardagsboken såväl som de nyskapande uttrycken.
Öppna ryggar är återkommande varje år bland flera av de inlämnade böckerna. Men i år fanns även ovanligt många exempel på schweizisk bindning, både på hårdband och mjukband. Det vill säga att man fäster inlagan endast vid bakpärmen, samtidigt som ryggen och frampärmen lämnas helt lös så pärmen släpper när boken öppnas. Ryggen exponeras då som en öppen rygg där trådbindningen är synlig, men kan även kläs in med ett överdrag. Med den schweiziska bindningen döljs och skyddas den öppna ryggen när boken är stängd. Den positiva effekten av den öppna ryggen finns emellertid kvar. Boken faller upp lätt och kan vara uppslagen utan att innehållet försvinner in i marginalen mot ryggen. Det blir ett snyggt. En annan bindning som var vanlig i år var användning av klotrygg i bindningen.
Storleksmässigt sticker de små formaten ut, överhuvudtaget experimenterande med storleken, både när det gäller bokformatet likväl som variationer i pappersstorlekarna på inlagan. Spannet mellan de största böckerna och de minsta är tydligare än tidigare år. Något som går i linje med detta är en vilja att undersöka bokens olika yttre gränser, exempelvis genom stansade eller borrade håligheter i boken, pärmar med flikar, för- och eftersättsblad som går att vika ut, samt utvikbara flikar inne i publikationerna. Vikandet återkommer även i skyddsomslag, tänkta att vikas ut till affischer, samt lösa ihopvikta affischer inuti boken. Vanligt förekommande är också smala yttermarginaler och stora typsnitt.
Bland de 25 utvalda böckerna är det lättare att lyfta fram vad som utmärker de enskilda böckerna än att se tydliga gemensamma trender, då syftet med urvalet också är att de skall representera olika exempel på föredömliga bokproduktioner. Något som de ändå hade gemensamt var att omslagen tillsammans dominerades av en ljus färgskala. Samtidigt fanns här inslag med stark gul, blå och rosa färg på omslagen, liksom mörkt brun, grön och svart färg. Dessutom var flera för- och eftersätts infärgade i dova färger. Utöver det förekom också exempel på det som ovan nämns som trender bland de inlämnade böckerna.
Årets katalog – 500-årig inspiration
Svensk bokkonsts katalog, som presenterar årets vinnare, har i år inspirerats av den första tryckta boken i Sverige, Dyalogus creaturarum moralizatus från 1483. Katalogen är formgiven av Sepidar Hosseini och Moa Schulman, med fotografier av David Frederiksen, KB. Både den och tidigare kataloger går att beställa. Mer info.